Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

АНДРІЙ МАГЕРА: НА ЦВК ТИСНУЛИ УСІ. І ВЛАДА, І ОПОЗИЦІЯ

Як відомо, Центральна виборча комісія заявила про неможливість становлення достовірних результатів виборів у п’яти мажоритарних округах: 94-му, 132-му, 194-му, 197-му та 223-му. Відтак рішення ЦВК розглянула Верховна Рада України. Оцінивши ситуацію, парламент рекомендував Центрвиборчкому проведення повторних виборів. "Ліки", прописані ВРУ, ЦВК отримала, але прийняти їх не може.


Оскільки підстави, що є обов’язковою передумовою для проведення перевиборів, не годяться для даного випадку. Потрібні зміни до законодавства, а зміни – в руках все тієї ж Верховної Ради. До завершення роботи "старого" парламенту лишаються тільки два засідання – 20 листопада та 4 грудня. Після цього присягу прийматиме вже новий склад депутатського корпусу. І чи перейматиметься він в першу чергу проведенням перевиборів – питання відкрите. Про це "Обозреватель" говорить з заступником голови ЦВК Андрієм Магерою.

- Пане Андрію, ситуація з перевиборами зайшла у глухий кут?

- Ні, я так не вважаю. Зараз депутати вчинять доволі мудро, якщо перенесуть розгляд цього питання вже до Верховної Ради наступного скликання. Хай вже п’ять фракцій нового парламенту шукають консенсус з приводу так званих проблемних округів.

- А чи правильно вчинив Центрвиборчком, ухваливши рішення, яке заздалегідь не може бути втіленим у житті без змін до законодавства? Деякі політики критикують вас і ваших колег за подібний крок. 

- Це право політика говорити те, що він вважає за потрібне, я у таку дискусію не вступаю. Зі свого боку додам лише те, що ЦВК опинилась в ситуації, котра абсолютно вийшла з правового русла. Встановити достовірні результати виборів у п’яти округах було неможливо.

- Якими критеріями керувались члени ЦВК, констатуючи таку неможливість?

- Бюлетені зіпсовані, різні примірники протоколів містять різні цифри, і якому з них віддавати перевагу – неясно, оскільки всі вони мають однакову юридичну силу. Без проведення експертиз щось встановити вкрай тяжко… Єдиний вихід у даній ситуації – проводити повторні вибори, звичайно, після законодавчого регулювання даного моменту і за умови виділення бюджетних коштів.

- А що, на інших округах не було зіпсованих бюлетенів та суперечливих протоколів? Чому саме ці п’ять?

- Тому що саме з приводу цих п’яти округів було прийняте одноголосне рішення всіма п’ятнадцятьма членами Центральної виборчої комісії. Вносились пропозиції  ще відносно трьох округів – 11, 14 та 184-го. Я їх підтримав, але за перевибори на цих округах проголосували 6 (в одному випадку – 7) членів комісії, тож необхідних 8 голосів не було.

- А ЦВК не міг визнати вибори на цих округах недійсними? Можливо, це все б спростило…

- Ні, законом заборонено визнавати вибори недійсними в окремо взятих округах. Тому такого рішення ЦВК не могла ухвалити.

- Ви передали усі відомі вам факти правопорушень до прокуратури?

- Зараз прокуратура вже розслідує подібні випадки. Зокрема, у 223-му окрузі. Ця ситуація мені найближча, бо я є куратором саме Києва. Там вже триває опитування членів комісії, думаю, не за горами і проведення експертиз тощо. За потреби прокуратура може взяти відповідні відеозаписи, й таким чином встановити причетних до фальсифікації виборів. Якщо це зробити зараз, у 2015 році подібне питання не виникатиме.

- Як ви оцінюєте роботу ЦВК на цих виборах?

- В ситуації, яка склалася, вважаю, що Центральна виборча комісія відбула процес більш-менш гідно. ЦВК можна хвалити, можна критикувати, але, на мою думку, було зроблено все, що за даних обставин можливо зробити. Особливо якщо врахувати тиск на ЦВК як з боку провладних кандидатів, так і зі сторони опозиції.    

- Затверджуючи результати виборів, ви і четверо ваших колег залишились при окремій думці. Це має якусь юридичну вагу чи це більше свідчення вашої громадянської позиції?

- Окрема думка члена ЦВК при складанні протоколу є його невід’ємною частиною. Без окремої думки такий протокол є неповноцінним. При оскарженні виборів у судах суд може скористатися окремою думкою члена ЦВК для з’ясування обставин, які там викладені. Тож член ЦВК має право на окрему думку, і це ніяк не пов’язане з політикою, це право експерта. Я, наприклад, у своїй окремій думці поставив під сумнів доцільність переходу України до пропорційно-мажоритарної системи, за що відразу ж заслужив докір у моїй політичній заангажованості…

- Якщо Рада наступного скликання таки ухвалить зміни до законодавства, коли можна очікувати перевибори?

- За моїми прогнозами, це може відбутися не раніше кінця березня. Виборчий процес триває 60 днів, а ще ж потрібні кошти плюс Верховна Рада має спочатку сформувати парламентські фракції, обрати керівництво парламенту, утворити комітети тощо…

- Власне, з приводу коштів… Азаров сказав, що їх нема. І що робити?

- Конституція говорить про те, що Верховна Рада може розпочати свою роботу, якщо обрано не менше 300 народних депутатів. Але, безумовно, усі виборці мають бути представлені своїми депутатами, зокрема, і виборці тих округів, де було неможливо встановити результати виборів.

- А коли пройдуть вибори столичного міського голови і вибори до Київради?

- Скажу так: вони мали бути проведені іще вчора. І чим швидше будуть проведені вибори у Києві, тим краще. Україна має зобов’язання перед міжнародними інституціями – проводити періодичні вибори, зокрема і місцеві. Якщо Київ досі не має голови, то тут порушуються права столичної громади, котра повинна мати місцеве самоврядування.

- І все таки – коли?..

- Це рішення в руках парламенту. Тільки парламент має повноваження призначати чергові місцеві вибори.

- Вибори 2012 року були першими, після яких залишилось рухоме майно, причому доволі коштовне – камери для відеоспостереження. Що з ними буде далі?

- Ні, не перші. Згадайте скриньки для голосування – предмети багаторазового використання, які зберігаються в місцевих органах влади.

- Скриньки не є таким спокусливим предметом для крадіжки. Чи доживуть камери до наступних виборів? Як зберігатимуться вони?   

- За тим самим алгоритмом, що і скриньки. За актом дільничні комісії їх передадуть до місцевих органів влади, і ті нестимуть відповідальність за їхнє збереження. Інше питання: наскільки вони будуть придатними до наступних виборів? Тут у мене є великі сумніви. По-перше, законом про вибори президента, а також законом про місцеві вибори використання веб-камер не передбачене.

Більше того, і закон про вибори народних депутатів цього також не передбачає. Для цього випадку був прийнятий окремий законний акт, який передбачав їх застосування саме 28 жовтня 2012 року. Є і другий нюанс. Думаю, що до 2015 року – року президентських виборів – ці камери встигнуть "морально" і технічно застаріти.  

- Словом, чималі гроші були просто викинуті на вітер?

- Це ваші слова… 

"Обозреватель"Середа, 21 листопада 2012, 12:49

Теґи

: ЦВК, Андрій Магера


 
     

E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Новини

Важливо

Відео коментар

«Порушення виборчих прав та способи їх захисту»Вівторок, 9 жовтня 2012, 0:57

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 0,1728310585022 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0