Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Ознайомлення зі списком виборців: законодавець надвоє ворожив

З кінця 90-х років ХХ століття маніпуляції зі списком виборців стали одним з найбільш поширеніших каналів фальсифікації результатів волевиявлення в Україні. Саме з порушеннями у формуванні виборчих списків пов’язане застосування таких нелегітимних виборчих технологій як фальшиві відкріпні посвідчення, «мертві душі» тощо.

Однією з законодавчо визначених процедур протидії масовим порушенням у ході складання списків виборців є процедура ознайомлення виборця з списком виборців на виборчій дільниці до дня голосування і, як наслідок, оскарження неточностей, неправильностей у списку виборців. Як продемонстрував досвід кампаній довгострокового спостереження за ходом виборчого процесу недержавних організацій (зокрема, Комітету виборців України), ознайомлення з попереднім списком виборців дозволяє часто не лише запобігати масовим фальсифікаціям (зокрема, шляхом включення до списків виборців неіснуючих багатоквартирних будинків), а й загалом сприяє реалізації виборчих прав громадян у випадку, якщо помилки при формуванні списку виборців при внесенні персональних даних виборців були допущені випадково і ненавмисне.

На сьогодні, процедура ознайомлення виборця зі списком виборців прописана у всіх «виборчих» законах – Законих України «Про вибори Президента України», «Про вибори депутатів Верховної Ради АРК, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів», «Про вибори народних депутатів України».

Так, на парламентських виборах, згідно з ст.43, дільнична  виборча  комісія  звичайної  виборчої  дільниці після отримання списку  виборців  на  виборчій  дільниці наступного   дня   після   отримання  надає  його  для  загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії. Предметом ознайомлення (і оскарження неправильностей в списку виборців) можуть бути не лише дані про виборця, який ознайомлюється зі списком виборців, а й «невключення,  неправильне включення або  виключення  із списку  виборців  «інших  осіб»,  а  також  наявність  чи відсутність  відміток про нездатність виборця самостійно пересуватися.

Оприлюднений 22 квітня 2011 року Мінюстом т.зв. «технічний» проект Закону України «Про вибори народних депутатів України», фактично, дублює дані положення. Згідно з ч.1 ст.40 технічного проекту, дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці наступного дня після отримання попереднього списку виборців надає попередній список для загального ознайомлення виборцями у приміщенні дільничної виборчої комісії.  Також, виходячи з ч.3 ст.40 Законопроекту, предметом ознайомлення є інформація не лише про виборця, який власне ознайомлюється зі списком виборців, а й інформація про інших осіб - «включення або виключення зі списку інших осіб», наявність чи відсутність відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.

Разом з тим, з 1 січня 2011 року набрав чинності Закон України «Про захист персональних даних». Цей закон встановлює певні вимоги до обробки, використання, доступу до баз персональних даних.

Ст.2 Закону України «Про захист персональних даних» дає визначення «персональних даних» як «відомості  чи  сукупність відомостей про фізичну  особу,  яка  ідентифікована  або  може   бути   конкретно ідентифікована». Однозначно, відомості про виборця у списку виборців з прізвищем, ім’ям, по-батькові виборця, датою народження, адресою його проживання, даними про стан здоров’я (в частині неможливості самостійно пересуватися) підпадає під категорію «персональних даних». Таким чином, робота з відомостями, що містяться у списку виборців, повинна відповідати вимогам, встановленим Законом України «Про захист персональних даних». Особливо, це стосується таких складових роботи з персональними даними, як їх поширення, що здійснює орган ведення Державного реєстру виборців за посередництвом дільничних виборчих комісій, надаючи список виборців для ознайомлення, а також доступ до персональних даних, який отримує кожен виборець, прийшовши у приміщення ДВК для ознайомлення зі списком виборців.

Щодо поширення персональних даних, то ст.14 Закону «Про захист персональних даних» достатньо чітко формулює вимоги: поширення персональних даних як складова їх обробки передбачає дії щодо  передачі відомостей  про  фізичну  особу з баз персональних даних за згодою суб'єкта персональних даних. Поширення   персональних  даних   без   згоди    суб'єкта персональних  даних  дозволяється у випадках,  визначених законом,  і лише  в  інтересах  національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. До речі, така згода повинна бути задокументованою, оскільки, відповідно до ст.2 Закону «Про захист персональних даних», згода суб'єкта  персональних  даних - будь-яке документоване, зокрема письмове,  добровільне волевиявлення фізичної  особи  щодо надання  дозволу  на  обробку  її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки.

Аналогічно необхідна згода виборця і щодо доступу до персональних даних. Згідно з ч.2 ст.5 Закону, персональні дані, крім знеособлених персональних даних, за режимом доступу є інформацією з обмеженим доступом. Відповідно до ст.21 Закону України «Про інформацію», інформацією  з обмеженим доступом є конфіденційна,  таємна та службова інформація. Ч.2 ст.21 Закону «Про інформацію» встановлює, що інформація про фізичну особу є конфіденційною інформацією, яка може поширюватися  за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов,  а також в  інших випадках, визначених законом.

Згідно з ч.1 ст.16 Закону України «Про захист персональних даних», порядок  доступу  до  персональних даних   третіх   осіб (для цілей нашого розгляду – це будь-який виборець, який прийде для ознайомлення зі списком виборців) визначається  умовами  згоди суб'єкта персональних даних (тобто, виборця), наданої володільцю бази персональних  даних (тобто, органу ведення Державного реєстру виборців)  на  обробку  цих  даних,  або відповідно до вимог закону.

Таким чином, на сьогодні можна говорити про колізію норм, яка виникла у виборчому законодавстві та законодавстві про захист персональних даних в частині ознайомлення виборців зі списком виборців у рамках процедури уточнення останнього. З часу набрання чинності Закону України «Про захист персональних даних» не відбулося жодних всеукраїнських виборчих кампаній, тому досі дана проблема не стала предметом широкого обговорення. Проте, зі стартом виборчого процесу на виборах народних депутатів України питання вищезгаданої колізії може бути актуалізоване.

У цьому зв’язку вважаємо за доцільне рекомендувати Верховній Раді України прийняти зміни до законів України, які б усунули дану колізію. Зокрема, можна ввести окрему статтю до Закону України «Про захист персональних даних», яка б врегулювала особливості поширення персональних даних виборця, доступ до цієї інформації у ході виборчого процесу тощо.

Звичайно, можуть бути і інші варіанти дій:

 1) органи ведення Державного реєстру виборців можуть терміново розпочати роботу з отримання згоди виборців на поширення та доступ до їх персональних даних інших виборців. Очевидно, такий варіант є дуже затратним по часу і може мати невеликий ефект – значна частина виборців може ати таку письмову згоду;

2) видання роз’яснення ЦВК. Даний варіант є достатньо швидким до реалізації, але його легітимність завжди буде викликати сумнів, оскільки компетенція ЦВК не включає вирішення питань, пов’язаних з захистом персональних даних;

3) звернення до Конституційного суду України. Недолік даного алгоритму розв’язання проблеми – тривалий термін для розгляду і прийняття рішення.      

У будь-якому випадку вже сьогодні питання усунення вищезгаданої колізії необхідно вирішувати. Тим більше, що ця колізія не абстрактна: і за порушення в частині незаконного доступу до конфіденційної інформації і за порушення права громадянина на ознайомлення з відомостями Державного реєстру виборців, зі списком виборців передбачені штрафи.

АНДРІЙ ДУДА, "Вибори в Україні" 13.09.2011 р

 

Вівторок, 20 вересня 2011, 11:38

Теґи

: парламентські вибори, місцеві вибори, вибори Президента


 
     


0 коментарів


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Аналітика

Важливо

Відео коментар

«Порушення виборчих прав та способи їх захисту»Вівторок, 9 жовтня 2012, 0:57

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 0,60419797897339 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0