Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

В Україні стартувала парламентська кампанія

Перемога Партії регіонів на парламентських виборах 2012 року, на сьогодні є прогнозованими як ніколи. Принаймні так можна судити, якщо порівняти прогнози щодо «вдосконалення» виборчого законодавства після місцевих виборів і розроблену Мінюстом нову редакцію законопроекту про вибори народних депутатів України. Нагадаємо, що після місцевих виборів 2010 року «УТ» передбачав, що на парламентських виборах буде скопійовано виборчі правила, апробовані командою Януковича на виборах муніципальних. Щоправда, на простому копіюванні «регіонали» не зупинилися – є і, хоч також прогнозовані, але новели.

Основна тенденція нового виборчого законопроекту – команда Януковича взяла курс на монополізацію свого становища у Верховній Раді України. Цьому сприятиме кілька факторів:

1) ліквідація блоків як суб’єктів виборчого процесу;

2) підвищення прохідного бар’єру з 3% до 5%. Ліквідація блоків в умовах підвищення виборчого бар’єру означатиме удар не лише по опозиції, а й по партнерах Партії регіонів по парламентській більшості. Скажімо, у світлі нової редакції виборчого закону з 5% виборчим бар’єром зовсім неясними є перспективи Компартії. Порятунком для «комуністів» могло б стати блокування з іншими політсилами – утворення умовного «Лівого блоку» за участю КПУ, ПСПУ Вітренко і інших партій «радянських патріотів» могло б забезпечити подолання проросійськими «лівими» 5% бар’єру було б більш, ніж реальним. Проте «регіонали» позбавили Компартію будь-якого маневру. Тому якщо фракція КПУ проголосує за підвищення виборчого бар’єру, це означатиме лише існування гарантій, які надасть їм ПР у фальсифікації результатів виборів на користь Компартії.

Команда Литвина була готова до ліквідації блоків як суб’єктів виборчого процесу, вже більше року Блок Литвина проходив ребрендінг, спрямований на посилення пізнаваності Народної партії. А от до підвищення виборчого бар’єру литвинівці не готові. Електоральний ресурс В.Литвина не готовий брати такі висоти. З іншого боку, політична сила В.Литвина не зможе блокувати прийняття нової редакції виборчого закону – занадто зримими є перспективи притягнення спікера до кримінальної відповідальності по справі Гонгадзе. Як стверджують близькі до слідства джерела, як мінімум, стаття по службових злочинах на В.Литвина вже готова.

Важка доля чекає і опозицію. Хоча опозиція наша подібна до риби, щуки і рака, вона здатна перед лицем втрати своїх мандатів об’єднуватись, тобто блокуватись. Але «регіонали» позбавили їх такої можливості. 5% бар’єр – критична межа підтримки більшості опозиційних партій. Реальні шанси потрапити до Верховної Ради таким чином отримує лише «Батьківщина» Ю.Тимошенко. А такі політичні проекти як «Фронт змін», «Свобода» мають парламентське майбутнє лише за умови набрання ними свого максимуму електоральної підтримки, що також малоймовірно. Треба визнати, що якщо буде прийнятий мінюстівський проект, то чи бути «Свободі», «Фронту змін» у парламенті у будь-якому випадку вирішуватиме Партія регіонів. Бо навіть, якщо припустити, що ці партії переступлять 5%, то з невеликим запасом. А це означає, що досить визнати вибори недійсними на кількох виборчих дільницях, які дають високий результат «ФЗ» чи «Свободі» або штучно зменшити кількість голосів, відданих за дані політичні сили, і проблема знімається сама собою.

А технологічно зробити це дуже просто, можемо навіть навести найпростіший алгоритм:

1) підконтрольна Партії регіонів окружна виборча комісія у день виборів приймає рішення про дострокове припинення повноважень членів визначених дільничних виборчих комісій від опозиції (ч.2 ст.37);

2) дільничні виборчі комісії (ДВК) на даних виборчих дільницях на засіданні з підрахунку голосів своїм рішенням позбавляють присутності офіційних спостерігачів, інших осіб, що мають право присутності, на підставі «що вони протиправно перешкоджають проведенню засідання» (ч.5 ст.34);

3) члени ДВК роблять ще одну позначку у виборчих бюлетенях, відданих за опозиційні партії, а потім визнають їх недійсними.

Тому скептики, які сміялися з можливого об’єднання партій-карликів в опозиції, можуть бути присоромлені. Партія регіонів їм не залишила іншого виходу. Тому у скорому часі у нас можна очікувати з’яви партійних новотворів на чолі з співголовами, лідерами «Фронту змін», «Громадянської позиції», Європейської партії тощо.  

Зовсім сумні перспективи у опозиційних малих партій, таких як «Наша Україна», Українська народна партія, Народний рух України, «Реформи і порядок» тощо. У цих партій за новим виборчим законопроектом – жодного парламентського майбутнього. Фактично, це означає, що вперше за роки незалежності усувається з законотворчого процесу цілий ідеологічний сегмент - націонал-демократія, за винятком окремих депутатів, не буде представлена в парламенті. Можливо, комусь у Партії регіонів це буде виглядати позитивом. Але це не далекоглядна позиція, оскільки націонал-демократія у парламенті – достатньо зручний спосіб легітимізації серед патріотичного виборця багатьох ініціатив Януковича.   

Єдиний позитив від підвищення виборчого бар’єру – за бортом парламенту опиняться «оголтєлиє» проросійські проекти. Це стосується різного роду «рускіх блоків», «рускіх єдінств», «родін» і інших рубльохапів. Партія регіонів і тут отримає монополію – на представлення проросійської позиції.

Ще одним дуже потужним фактором посилення позицій Партії регіонів у парламенті стане запровадження змішаної пропорційно-мажоритарної системи виборів. Голосування за партійними списками завжди було механізмом кореспондування ідеологічних установок певних електоральних груп, регіонів з політичною картою парламенту. Як показали місцеві вибори, одномандатні мажоритарні округи – це камені, які розбивають ідеологічно міцні стіни виборця. Оскільки вибір мажоритарника – це вибір не лише ідеологічний. На цей вибір впливають підкуп виборця, іміджеві складові, адміністративний ресурс, матеріальні обіцянки кандидатів тощо. Зважаючи на непорівнянно вищу ресурсну базу (матеріальну, фінансову, адміністративну)  «партії влади», у мажоритарних округах «регіонали» можуть скласти серйозну конкуренцію опозиційним кандидатам не лише в Центрі України, а й на Заході. Для ілюстрації візьмемо вибори до Львівської обласної ради 2010 року. По партійних списках ВО "Свобода" отримала 25 місць, "Фронт Змін" - 11, "Наша Україна" - 7, Партія регіонів – 6, НРУ – 4, і партія "УДАР" – 3 («ФЗ» і НРУ ще отримали по одному місцю за залишками). Таким чином, владна Партія регіонів отримала лише 6 мандатів плюс 3 мандати взяла лояльна до Януковича партія «УДАР». У той самий час ситуація в одномандатних округах якісно інша.  По одномандатних округах на цих же виборах картина суттєво відрізняється - ВО «Свобода» - 16 місць, «Фронт Змін» - 6,  ПППУ (А.Кінах) – 6,  УНП -5,  Сильна Україна (С.Тигіпко) - 4, Партія Регіонів – 3, Народна партія (В.Литвин) – 3, НРУ – 3, «Відродження» - 3, УСДП (на сьогодні підконтрольна ПР) – 2. Іншими словами, з 58 «мажоритарних»  мандатів 21 мандат отримали представники провладних партій (ПР, ПППУ, «Сильна Україна», «Відродження», УСДП).

Не здивував законопроект, розроблений відомством Лавриновича, відсутністю ноу-хау законодавства про фактичне формування виборчих комісій за поданням партій, які мають свої фракції у Верховній Раді. Як і в попередній редакції Закону, за поданням від парламентських фракцій кандидатури обов’язково включаються до ОВК, за поданням непарламентських партій – за жеребкуванням). Аналогічно регіонали забезпечать контроль і над дільничними виборчими комісіями. У новому законопроекті також збережено інститут попереджень і скасування реєстрації кандидатів у народні депутати.

Іншими словами, перекладаючи на мову політики, виборча кампанія з виборів народних депутатів України вже розпочалась. І Партія регіонів, використовуючи свій адміністративний ресурс – Мінюст, перший крок до перемоги вже зробила. Якщо опозиція сьогодні проявить пасивність, то обіграти її у ході виборчого процесу – питання техніки. 

Андрій Дуда, 12.09.2011р.

Понеділок, 19 вересня 2011, 5:52

Теґи

: політичні партії, парламентські вибори, виборча система


 
     


0 коментарів


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Учасники процесу реформування

Важливо

Відео коментар

«Виборчі списки: алгоритми перевірки і уточнення» Вівторок, 9 жовтня 2012, 1:18

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 4,2533419132233 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0