Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Про тих хто рахує (національні особливості формування виборчих комісій)

Напередодні парламентських виборів в Україні команда президента Януковича вже анонсувала про зміну виборчих правил. 22 квітня 2011 року було оприлюднено т.зв. Технічний законопроект, підготовлений Мінюстом «Про вибори народних депутатів України», яким, як відомо, пропонується запровадити змішану систему виборів. Проте, на нашу думку, чесність і прозорість у фіксації волевиявлення виборців залежить не стільки від виду виборчої системи, скільки від самої організації виборів. Ключовим у цьому зв’язку є питання формування виборчих комісій. Як показали місцеві вибори в Україні 2010 року, за ангажованість і підконтрольність виборчих комісій одній політичній силі ставить реальні ризики для чесності виборчого процесу. Звичайно, між парламентськими і місцевими виборами є різниця, сфера компетенції окружних комісій є значно вужчою, аніж територіальних. До того ж треба визнати, що Технічний проект закону є прогресивнішим, аніж чинний Закон про вибори народних депутатів в частині винесення попередження: у Технічному проекті скасування реєстрації кандидата у депутати не прив’язується до попередньо прийнятого його попередження, тому усувається правова основа до дуже поширеної чорної виборчої технології.

Тим не менше питання підконтрольності комісій важко переоцінити у ході виборчого процесу. Оскільки саме окружні і дільничні виборчі комісії здійснюють підрахунок голосів, встановлення результатів голосування в межах округу. Саме виборчі комісії можуть визнати вибори на виборчій дільниці недійсними.

Формування окружних виборчих комісій на виборах народних депутатів України, як за чинним виборчим законом, так і відповідно до Технічного проекту, віднесено до компетенції Центральної виборчої комісії за поданням партій. Обов’язково до ОВК включаються по 1 кандидатурі від парламентських партій, решта членів ОВК призначаються через жеребкування на підставі подань непарламентських партій. Проте, насторожує, що у Технічному проекті, запропонованому Мінюстом, на відміну від чинного Закону, до суб’єктів подань до складу ОВК віднесено «партії, що сформували депутатські фракції на першій сесії Верховної Ради України поточного скликання». Той факт, що ч.2 ст.27 Технічного проекту не згадує «блоки партій, які сформували депутатські фракції» як суб’єктів подань, може стати причиною усунення від процесу формування ОВК партій, що входили до НУ-НС і БЮТ на виборах 2007 року.

Але навіть, якщо законодавець в остаточній редакції нового виборчого закону чи ЦВК (своїм Роз’ясненням) зарахує до суб’єктів подань до ОВК партії, що входили до блоків НУ-НС і БЮТ, які сформували відповідні фракції у парламенті у 2007 році, то серйозною проблемою формування окружних виборчих комісій стане політичний суб’єктивізм у затвердженні персонального складу виборчих комісій. Якщо виходити з логіки Роз’яснення, даного ЦВК, щодо порядку формування територіальних виборчих комісій на місцевих виборах 2010 року, то партії, які входили у 2007 році до складу БЮТ і НУ-НС зможуть зробити по 1 поданню до ОВК. Проте, до БЮТ у 2007 році входило три партії (ВО «Батьківщина», партія «Реформи і порядок», Українська соціал-демократична партія), до НУ-НС – входило дев’ять партій (ГП "ПОРА", Європейська партія України, Народний Рух України, Народний Союз "Наша Україна", інші). Відомо, що на сьогодні у цих блоках єдності, м’яко кажучи, не існує. Вірніше сказати, існує ситуація жорсткої конфліктності. Так, у БЮТ діаметральні позиції в політичному процесі займають «Батьківщина» і УСДП, у НУ-НС – майже всі суб’єкти створення представляють автономні одиниці в частині політичних орієнтацій. Тому висунути узгоджені кандидатури до ОВК цим блокам однозначно не вдасться. А це у свою чергу означає, що кого призначити в ОВК від блоку буде визначати Центральна виборча комісія. Зважаючи на її теперішню підконтрольність, є ризик, що до ОВК будуть призначатися кандидатури від тих партій блоків, які найбільш лояльні до влади.

До речі, принцип «1 блок – 1 член ОВК» означає дискримінацію партій, які входять до блоку НУ-НС. Оскільки, вірогідність представлення партій, які входять до цього блоку, в ОВК ще нижча, аніж непарламентських партій.  Якщо виходити з кількості суб’єктів формування блоку НУ-НС, то вірогідність того, що партія – член блоку НУ-НС буде мати представництво в ОВК 1:9. У той самий час навіть при найменшій кількості ОВК (12, як це передбачено і чинним Законом і проектом Мінюсту), щоб для непарламентських партій вірогідність потрапляння в ОВК шляхом жеребкування становила 1:9, має бути не менше 63 подань непарламентських партій - суб’єктів виборчого процесу. Що, очевидно, є малоймовірним.

Також надання парламентським партіям преференцій у формуванні окружних виборчих комісій абсолютно алогічне, зважаючи на «регіональну» специфіку підтримки парламентських партій. До прикладу, у кожній ОВК у Івано-Франківській області мають гарантовану квоту представництва Компартія України, Партія регіонів, Народна партія Литвина. Хоча на виборах 2007 року у Івано-франківській області комуністів підтримало менше 1% голосів виборців (0,78%), «регіоналів» – 2,5%, а Блок Литвина – 0,97%. У той самий час сукупна «гарантована» квота БЮТ і НУ-НС в окружних виборчих комісіях складе лише 2 члени комісії, при тому, що на виборах 2007 року на Івано-Франківщині ці два блоки набрали більше 87% голосів підтримки.

Ще однією проблемою у формуванні виборчих комісій на парламентських виборах є відсутність обов’язкових кваліфікаційних вимог до членів виборчих комісій ні у чинному законі про вибори народних депутатів України, ні у Технічному проекті закону. До того ж немає чітко визначених положень щодо системи підготовки членів виборчих  комісій. У цьому зв’язку заслуговують на увагу положення законопроекту «Про вибори народних депутатів України», розробленого і поданого до Верховної Ради України Ю.Ключковським, щодо «попередньої підготовки осіб, які можуть входити до складу окружних виборчих комісій», ліцензування закладів, які здійснюють таку підготовку тощо.

У цьому зв’язку є більш логічнішим і чесним позбавити будь-яких преференцій парламентські партії у формуванні окружних виборчих комісій, запровадивши високий поріг для кандидатів у члени ОВК (освіта, досвід роботи) і жеребкування як єдиний спосіб формування виборчих комісій.

Проблеми формування ОВК ще більш рельєфно можуть проявитися і при формуванні дільничних виборчих комісій – їх алгоритми є ідентичними.

Виходячи з вищесказаного, є доцільним громадським інститутам, політичним партіям при розгляді законопроекту про вибори народних депутатів ставити питання про такі обов’язкові складові нової редакції виборчого закону:

 1) усунення преференцій парламентських партій у формуванні виборчих комісій. Найсправедливіше буде утворювати виборчі комісії шляхом жеребкування на підставі подань суб’єктів виборчого процесу;

2) запровадити обов’язкову професійну підготовку та атестацію членів ОВК і ДВК (як варіант, - кандидатів у члени виборчих комісій).    

 

Андрій Дуда, експерт виборчого права

Вівторок, 20 вересня 2011, 9:19

Теґи

: громадські ініціативи, місцеві вибори


 
     


0 коментарів


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Учасники процесу реформування

Важливо

Відео коментар

«Порушення виборчих прав та способи їх захисту»Вівторок, 9 жовтня 2012, 0:57

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 2,5992109775543 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0