Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Олександр Черненко

За рік до парламентських виборів Комітет виборців України (КВУ) запускає новий інформаційний ресурс – сайт «Вибори в Україні». Ресурс має на меті стати дискусійним майданчиком для політиків, експертів з виборчого права та громадськості у питаннях, які стосуються виборів в Україні. Про сайт, реформування виборчого законодавства, недоліки та переваги технічного законопроекту про вибори до Верховної Ради розповів голова КВУ Олександр Черненко.

Чому саме зараз КВУ запускаж цей ресурс? На яку аудиторію він розрахований?

В Україні склалася сумна традиція змінювати виборче законодавство напередодні і під час виборчої кампанії, що неодноразово викликало критику міжнародних інституцій і, нарешті, влада пообіцяла виправитися і змінити закон про вибори народних депутатів завчасно – за рік до виборів. На жаль, ці обіцянки не були адекватно реалізовані: під час роботи над новим законопроектом не відбулося діалогу між законотворцями та експертами. Була створена робоча група, до якої аж на пятий раз пустили громадські організації, а назагал експертне середовище залишилося поза процесом. Тому наша мета, мета ресурсу «Вибори в Україні» – створити майданчик для дискусії національних та регіональних експертів, політиків, депутатів, членів комісій, працівників штабів – для всіх, хто безпосередньо робить ці вибори. Разом з тим на цьому ресурсі будуть всі міжнародні напрацювання. Ми залучаємо до співпраці провідні міжнародні організації, які спеціалізуються у виборчих процесах та виборчому праві – це IFES, NDI, IRI, OSCE та інші. Ми хочемо щоби цей ресурс став великим ресурсом для української влади, для суспільства в розумінні того, яким має бути виборче законодавство України.

Розкажіть про сам процес підготовки цього «технічного законопроекту». Хто брав участь у його розробці.

Цей законопроект ще ніким не поданий, він не зареєстрований в ВР, тобто це технічний проект, який вивішений на сайті мін’юсту. Якщо він буде внесений, то він буде внесений президентом як субєктом законодавчої ініціативи. Писала його робоча група, до якої увійшли і народні депутати, і урядовці, і представники громадських організацій – КВУ, Опора, Лабораторія законодавчих ініціатив. Було кілька засідань робочих груп,  де учасники могли висловити свої пропозиції. Але з самого початку було сказано, що питання виборчої системи не обговорюється, що президент хоче змішану систему і це відразу нівелювало політичний і суспільний діалог. По іншим процедурним питанням пропозиції від громадських організацій звучали, і деякі знайшли відображення у технічному законопроекті. Втім, дуже багато суттєвих питань були проігноровані. Великий плюс для нас – це спостереження представників від громадських організацій у таком варіанті, як ми запропонували. Але це єдиний плюс, який не впливає на загальну негативну тональність цього законопроекту.

Серед експертів існує така думка, що можуть не приймати новий законопроект, а внести зміни до існуючого. Наскільки цей сценарій вірогідний?

На жаль, ми зараз не чуємо чітких однозначних мессиджів у тому числі і від представників влади і від авторів цього законопроекту. Цей технічний законопроект був підготовлений ще в червні. Сьогодні він ще не внесений в парламент – начебто чекають висновків Венеціанської комісії. Але принаймні могли внести в першому читанні. Це свідчить про те, що ще немає остаточного рішення щодо того, яким має бути наступний закон про вибори. Тому і зявляються сигнали про те, що можливо цей законопроект не буде внесений, або не знайде відповідну кількість голосів і вони внесуть зміни до діючого закону про вибори народних депутатва – пропорційна система буде в старому вигляді, але барєр можуть підняти з 3 до 5 відстотків, що практично відсікає політичні сили, які мають 3-4%. Тому наразі ніхто не знає, як будуть розвиватися події.

Його можуть внести пізніше і розглянути скажімо не за рік, а за півроку до виборів?

Безперечно, можуть. Це твердження, що законодавство має змінюватися не пізніше як за рік до виборів, ніяким законом не закріплене. Це швидше побажання чи рекомендація, у тому числі міжнародних організацій. Але ніхто не заважає внести законопроект і восени, і взимку, і під час виборчої кампанії, як у нас це люблять робити. Президент і міністр юстиції озвучили думку, що законопроект буде внесений за рік до виборів, а обіцянки треба виконувати.

Інший політичний момент – існує думка, що мажоритарка зможе оновити парламент. Зможе чи не зможе?

Будь яка виборча система в нормальній реалізації і в нормальній країні веде до оновлення парламенту. Власне, в самих партіях має бути ротація та поява нових лідерів. Безперечно, в мажоритарних округах можуть перемогти якісь місцеві лідери, але без підтримки влади і великих грошових вливань просто не зможуть пробити стіну адмінресурсу. Я думаю, що в даній ситуації ця система не дасть оновлення, а, швидше, законсервує те, що є зараз. А, взагалі, оновлювати треба не персоналії, а політичний діалог. Якщо замість депутата Х прийде депутат У, але він буде голосувати за відмашкою лідера фракції, то тут не принципове його прізвище.

Чи варто було відміняти блоки?

Я розумію і поділяю цю мотивацію – блоки в Україні не є тим, чим є блоки у всьому світі, коли партії мають схожі ідеології і платформи, і вони просто акумулюють ресурси. Блоки в Україні – це ведуча партія плюс кілька маргінальних, які виходять під іменем лідера – як у випадку з блоком Володимира  Литвина чи Юлії Тимошенко, або там повна «махновщина» як це є в НУНС. Але вводячи цю норму про заборону блоків, ми разом з пальцем відрубуємо руку. Треба робити більш жорсткі умови для блоків – можливо, вищий виборчий відсоток порівняно з партіями, інші законодавчі обмеження – як то не називати блок іменем лідера і так далі. Але все таки можливість блокування треба лишити. Втім,  я не думаю, що для цих виборів питання блоків буде принциповим.

Чи посприяє цей проект підвищенню конкурентності?

Будь який виборчий закон має забезпечити конкурентність та рівні умови. Але питання конкурентності законом не відрегулюєш – це питання політичної системи. Конкуренція залежить в першу чергу від дій влади – чи вона дозволяє цю конкуренцію, чи вона не втручається у виборчий процес, а закон регулює чи можуть бути рівні можливості у всіх партій та кандидатів, чи їх немає.   Поки що цей законопроект конкуренції в повній мірі не забезпечує.

Особливості агітації – оскільки це не лише партії будуть конкурувати між собою а ще і мажоритарники.

Закриті списки роблять із депутатів списочників статистів – вони у переважній більшості будуть займатися своїми справами, а не виборчою кампанією, хіба що з них якусь мзду візьмуть в партійну касу. Кандидату-мажоритарнику буде набагато важче, він змушений буде працювати в окрузі, якщо він дійсно хоче виграти вибори, зустрічатися з людьми, практично жити в окрузі. Хоча не всі собі так уявляють – деякі мажоритарники думають  - та, домовлюся з головою адміністрації, заплачу, і я вже депутат. Тому ця змішана система, яка нам пропонується, містить найгірші риси пропорційки із закритими списками і мажоритарки – з одного боку, коли люди платять за місця у списках, з іншого – корупція коли кандидати купують голоси виборців.

Вітчизняні спостерігачі отримали право спостерігати за виборами. Вони зрівнялися в правах з міжнародними?

Насправді, якщо згадати закон про вибори місцеві, то там як раз громадські організації були прирівняні до міжнародних спостерігачів, що не значить добре, тому що вони не могли подавати скарги, не могли писати акти порушень, а могли лише публічно висловлювати свої оцінки. Ми зараз прорвалися і в цьому проекті визначено, що спостерігачі від громадських організацій прирівнянюються в правах до спостерігачів від вітчизняних партій і кандидатів, тобто вони матимуть змогу подавати скарги. На сьогодні ця норма в проекті є, але давайте почекаємося, чи залишать її при голосуванні.

 

Середа, 21 вересня 2011, 5:28

Теґи

: Венеціанська комісія, громадські ініціативи


 
     

E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Учасники процесу реформування

Важливо

Відео коментар

«Порушення виборчих прав та способи їх захисту»Вівторок, 9 жовтня 2012, 0:57

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 2,7126679420471 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0