Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Андрій Дуда "Є серйозна проблема зі списком виборців та згуртованість адмінресурсу"

Відсутність критеріїв формування виборчих округів є однією з проблем нового законопроекту про вибори народних депутатів, - про це говорять як представники міжнародних організацій, зокрема Венеціанської комісії, так і вітчизняні експерти. Про цей проблемний аспект та ряд інших проблем, що можуть зашкодити проведенню чесних і прозорих виборів розповів політолог, викладач НАУКМА Андрій Дуда. 

Особливості утворення виборчих округів – це те, за що проект розкритикувала Вененціанська комісія. Вони говорять що немає чітких критеріїв визначення округів та часових рамок.

Так, дійсно, Венеціанська комісія визначила як один з недоліків законопроекту про вибори відсутність критеріїв та термінів утворення виборчих округів. І законодавець повинен це врахувати при прийнятті нової редакції закону про парламентські вибори. Тим більше, що у чинному на сьогодні законі такі критерії наводяться  утворення округів з приблизно однаковою кількістю дільниць, виходячи з практики їх утворення на попередніх президентських або парламентських виборах. Тому, як варіант, можна було б використати чинну редакцію визначення даних критеріїв.

Очевидно, дане «упущення» розробників могло мати вмисний характер, оскільки в умовах запровадження мажоритарних виборчих округів нарізка виборчих округів стає принциповим питанням.

Формування окружних та дільничних виборчих комісій – у чому тут полягає проблема?

У виборчому законодавстві України формування виборчих комісій традиційно є одним з основних питань. Оскільки саме на виборчі комісії покладається організація виборчого процесу, виборчі комісії підраховують голоси, можуть приймати рішення про визнання виборів на виборчій дільниці недійсними.

Тому, на мою думку, якщо в Україні на цих виборах відбудуться системні порушення законодавства, що приведе до спотворення волевиявлення виборців, то ключем до цих фальсифікацій будуть саме порушення при формуванні виборчих комісій. Принаймні ту модель,  яку нам показали місцеві вибори 2010 року, коли опоненти Партії регіонів могли бути лише другими, забезпечили саме «правильні» виборчі комісії.

Звичайно, порівняно з законом про місцеві вибори, технічний проект Мінюсту є значно «гуманістичнішим» актом. Тут парламентські партії в комісіях не мають квоти чисельністю у 5/6 від складу комісії. За проектом, до ОВК і ДВК обов’язково  включаються по 1 представнику від партій, що сформували свої фракції у парламенті на першій сесії поточного скликання (за поданням). Решта комісії доукомплектовується за поданнями непарламентських партій – суб’єктів виборчого процесу – через жеребкування.

Але насторожує те, що у законопроекті  зовсім не згадується про партії, які у складі блоків сформували фракції у Верховній Раді України поточного скликання. Це означає, що може скластися ситуація, коли партії-суб’єкти створення блоків БЮТ і НУ-НС можуть бути усунені з процесу формування виборчих комісій на парламентських виборах 2012 року.

Але навіть, якщо партії зі складу БЮТ і НУ-НС будуть допущені до виборчого процесу, то мали б бути врегульовані питання їх представництва у виборчих комісіях.  Наразі цього не зроблено. Бо може повторитися така ситуація, як на місцевих виборах, коли, згідно з Роз’ясненням ЦВК,  від блоку в 9 партій таке ж представництво в комісіях як у Народної партії чи Компартії.  Це дискримінаційний принцип навіть порівняно з непарламентськими партіями. Скажімо, шанс у партії «Пора» як члена блоку НУ-НС потрапити у виборчу комісію як 1 до 9; у той самий час, щоб непарламентські партії мали таку ймовірність потрапляння у комісію (1 до 9), навіть, якщо комісія має мінімальні 12 осіб, то треба, щоб було не менше 63 подань. Що є абсолютно нереально.

Ні чинний закон про вибори народних депутатів України, ні законопроект, підготовлений Мінюстом не враховує ще один нюанс. Блоки партій БЮТ і НУ-НС на сьогодні, м’яко кажучи, неоднорідні. Скажімо, суб’єкт створення БЮТ – УСДП – має кардинально відмінну політичну орієнтацію від «Батьківщини» і Реформи і Порядок. Що вже казати про НУ-НС, де партії, взагалі, не мають точок дотику. Проте, ні закон, ні законопроект Мінюсту не встановлюють порядку подання кандидатур від партій, які представлені у парламенті у складі блоків. Як узгоджуються кандидатури, який порядок гарантій «блокових» парламентських партій у складі виборчих комісій – на ці та інші питання відповідей немає. Це означає, що ЦВК (на сьогодні підконтрольна Партії регіонів) може на власну руку тлумачити, як формувати виборчі комісії.

Але на ці місця ще представники мажоритарників можуть претендувати...

Ну, поки що цього немає, але не виключено, що у останній редакції майбутнього закону члени ДВК будуть призначатися і за поданням кандидатів у депутати по одномандатних мажоритарних округах. Це ще більше посилить суб’єктивізм у формуванні складу виборчих комісій.

Що пропонували НУО, які брали участь у підготовці закону, щоб запобігти цьому суб’єктивізму?

Я чесно кажучи не зафіксував однієї чіткої позиції. Особиста моя позиція – необхідно підвищити поріг кваліфікаційних вимог до кандидатів у члени окружних виборчих комісій – з одного боку, з іншого – призначати членів ОВК і ДВК від всіх суб’єктів подань виключно за результатами жеребкування. Сліпий вибір - це набагато краще, ніж ЦВК буде на власний розсуд вирішувати, кому входити в ОВК.

По відкликанню членів комісій змінилася якось процедура?

За чинним законом партії мають таке право. Але у проекті, підготовленому Мінюстом, серед підстав дострокового припинення повноважень членів виборчих комісій – відкликання суб’єктом подання не передбачене. На мою думку, це означатиме, що є великий ризик, коли члени виборчих комісій від партій, які не належать  до провладних, будуть «ангажуватися» партією влади безпосередньо у складі виборчих комісій. Зміна політичної орієнтації таких членів виборчкомів жодних наслідків для них не несе.

Що стосується навчання членів комісій – закон це якось регулює? Хто буде проводити навчання?

Процес навчання членів виборчих комісій ні у чинному законі, ні у законопроекті Мінюсту належно не виписаний. Нема норм, які б визначали, як здійснюється навчання членів виборчих комісій, як ліцензуються заклади, які здійснюють навчання членів виборчих комісій, які підтверджуючі документи проходження такого навчання. Разом з тим, організація навчання членів виборчих комісій є у переліку повноважень ЦВК і ОВК. ЦВК організовує навчання членів окружних виборчих комісій, ОВК – організовує навчання членів дільничних виборчих комісій.

До речі, питання достатньо кваліфіковано виписано у відповідному законопроекті про вибори народних депутатів, поданому Юрієм Ключковським.

Наскільки виправдане обмеження щодо участі у виборчих перегонах осіб, які мають судимість?

Актуальність даного питання зрозуміла у зв’язку з процесом Тимошенко. Дійсно, таке обмеження пасивного виборчого права у законопроекті Мінюсту існує. Вважається, і так вважає, очевидно, Венеціанська комісія, що така підстава відмови в реєстрації кандидатом у народні депутати України як набрання законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення умисного злочину є написаною спеціально для Тимошенко. Насправді, це не так. Ця норма є і у чинному Законі України «Про вибори народних депутатів України», тобто була вписана задовго до арешту Тимошенко.

Розуміючи стурбованість суспільства даним положенням, яке може обезголовити виборчих список «Батьківщини» на виборах, справедливості ради треба сказати, що з точки зору міжнародних виборчих стандартів така норма не є жодним їх порушенням.  Мені здається, що у цій частині зауваження Венеціанської комісії носить політичний характер.

Які будуть наймасовіші підстави зняття з реєстрації?

Я вважаю, що розроблений Мінюстом законопроект у цьому відношенні достатньо прогресивний, оскільки скасовує жахливий для виборчого процесу і для кандидатів у депутати принцип зв’язку «попередження» і «скасування» реєстрації суб’єктів виборчого процесу. Нема такого, як «два попередження – скасування реєстрації». Та й підстав для скасування реєстрації оціночного характеру, фактично, немає.

Я не виключаю, що на цих виборах, як не дивно, можуть мати активне поширення такі підстави скасування реєстрації як відсутність 5-річного цензу проживання (оскільки дане положення можна дещо вільно тлумачити) і наявність громадянства України. Зважаючи на те, що на сьогодні багато впливових осіб володіють громадянством інших держав, що заборонено Конституцією України, штаби конкурентів будуть активно працювати у пошуку таких фактів.

Голосування на дому. Це полегшить людям життя чи це ще один спосіб поманіпулювати результатами?

Дійсно, у «технічному» проекті Мінюсту суттєво полегшено голосування осіб, які тимчасово не спроможні пересуватися, на «дому», тобто за місцем перебування виборця. Щоб внести такого виборця до витягу зі списку виборців за рішенням комісії достатньо заяви, жодних підтверджуючих документів для цього не потрібно. Але треба зазначити, що ця норма є і у чинному законі по вибори депутатів.

Очевидно, що такі низькі вимоги для включення до витягу зі списку виборців достатньо небезпечні – може повторитися ситуація виборів 2004 року, коли до третини виборчих дільниць  «випадково»  прийдуть особи саме в день голосування не здатні самостійно пересуватися.

Разом з тим, я б однозначно не відносив дану норму до «фальсифікаційних», оскільки є і об’єктивний момент. Особі, яка, скажімо, зламала ногу за кілька днів до голосування достатньо складно отримати підтверджуючі документи. Тому, вписавши підтверджуючі документи як підставу для включення до витягу зі списку виборців, ми, фактично, обмежимо цій категорії виборців право на голос.

Три основні проблеми цього технічного законопроекту.

Є серйозна проблема зі списком виборців, хоча на виборах 2012 року, без сумніву, рівень підготовки списків виборців буде значно вищим, ніж у попередні роки. Але будуть проблеми з ознайомленням зі списками виборців - у 2011 набрав чинності закон «Про захист персональних даних» який, фактично, унеможливлює здійснювати ознайомлення зі списком виборців.

Друге – це агітація. На мою думку, вибори 2012 року будуть одним з тих, коли не буде забезпечено рівного доступу суб’єктів виборчого процесу до інформаційних ресурсів. Законодавство не містить достатніх для цього гарантій. Крім того, відсутність адекватної відповідальності за порушення правил агітації буде стимулювати масове їх порушення.

Ну, і третє – адмінресурс. Як ми бачимо, на сьогодні дуже велика «згуртованість» адмінресурсу. У нас прийнято кілька законів, які дозволяють серйозно впливати на держслужбовців і муніципальних службовців, зокрема антикорупційні закони. Вони однозначно є ліпшими за своїми нормами від попередніх щодо боротьби з корупцією, але ці закони розширили перелік підстав відповідальності службовців.

Олеся Олешко для сайту "Вибори в Україні"

середа, 28 вересня 2011





Середа, 28 вересня 2011, 15:53

Теґи

: Дуда, списки виборців, парламентські вибори, відповідальність


 
     


0 коментарів


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Учасники процесу реформування

Важливо

Відео коментар

«Порушення виборчих прав та способи їх захисту»Вівторок, 9 жовтня 2012, 0:57

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 4,236664056778 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0