Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Інна Ємельянова: «Ми вчасно опрацюємо та внесемо до проекту рекомендації Венеціанської комісії»

Робоча група при Міністерстві юстиції, яка розробляла новий закон про вибори народних депутатів, у наступні кілька тижнів матиме багато роботи: з 14 жовтня Венеціанська комісія оприлюднить остаточні висновки по закону, після чого потрібно буде внести всі необхідні правки та підготувати проект до розгляду в парламенті. Враховуючи те, що українська влада пообіцяла прийняти новий закон не пізніше, ніж за рік до виборів (які мають відбутися 28 жовтня 2012 р.), часу на внесення змін та правок залишається небагато. Втім, заступник міністра юстиції Інна Ємельянова стверджує, що все буде зроблено вчасно. Про те, які рекомендації міжнародних організацій були внесені, а які ні, про необхідність прийняття додаткового закону про територіальну організацію виборів та інші моменти Ємельянова розповіла сайту «Вибори в Україні».

Які з попередніх рекомендацій Венеціанської  комісії ви вже включили?

Багато з них. Зокрема, щодо кількості голосів членів виборчих комісій для прийняття рішення, - більшістю від присутніх чи більшості від складу – це було принципово. Були також зауваження щодо критеріїв відбору членів виборчих комісій, у нас були встановлені запобіжники, що це не може бути особа засуджена за вчинення умисного злочину.  Венеціанська комісія сказала, що це занадто жорсткий критерій, і ми встановили, що ті, які засуджені за вчинення тяжкого злочину і судимість не погашена, або за вчинення злочину щодо порушення виборчих прав. Зауваження щодо реєстрації мажоритарників у виборчих комісіях, - у нас зовсім мало часу залишається як для реєстрації так і для виправлення помилок, бо треба зареєструватися, відкрити рахунок і в разі чого виправити помилки – тому ці строки були пересунуті. Крім того були пропозиції Венеціанської комісії по грошовій заставі – спочатку ми прийняли рішення їх врахувати, все таки зменшити грошову заставу з 12 до 10 мінімальних заробітних плат. Потім ми над цією темою довго дискутували – варто чи не варто, бо по суті 2 мінімальні заробітні плати абсолютно ні на що не впливають, якщо зменшувати, то зменшувати суттєво, а якщо суттєво – то ми можемо уявити скільки буде зареєстровано людей. І уявіть собі як важко буде звичайному виборцю розібратися хто з них що собою являє. Ну і це ще робиться для того, щоб не було штучного відтягування відсотків – набере якийсь кандидат 0.003 відсотка, а його конкуренту саме стільки не вистачить. Щодо критеріїв формування виборчих округів, Венеціанська комісія хотіла, щоби ми в цьому законі виписали чіткі критерії, але ми їм прокоментували, що це буде окремий закон про територіальну організацію.

Щодо цього закону про територіальну організацію виборів – мається на увазі проект Юрія Ключковського? На якому він етапі?

Він дійсно є у Верховній Раді, схвалений у першому читанні. Зараз ми завершимо роботу над цим законом [Про вибори народних депутатів], і не будемо розробляти новий [про територіальну організацію], а просто до другого читання підготуємо ряд змін. Але разом з тим в проекті були  побоювання, які висловлювалися двома поважними міжнародними інституціями [Венеціанською комісією та IFES] з приводу того, що для ЦВК відводиться зовсім мало часу щоб утворити ці виборчі округи і щоб всі могли завчасно знати  їх межі, готуватися до агітації.


З якими зауваженнями Венеціанської комісії ви категорично не погоджуєтеся?

По-перше, було зауваження щодо всіх пропозицій, які не узгоджуються з Конституцією України. Венеціанська комісія зазначала, що треба зменшити період  постійного проживання на території України, бо 5 років, на їхню думку, це забагато. Це не можливо, оскільки, регулюється Конституцією України. Щодо виборчої системи - то Венеціанська комісія допускала, що це внутрішнє право кожної країни її вибирати – головне дотримання принципів чесності, прозорості і рівності. Вони з розумінням поставилися до цього питання, зазначивши, що це право України, а Венеціанська комісія лише внесли коментарі стосовно недоліків тієї чи іншої виборчої системи. Але ми ж не обговорювали недоліки пропорційної системи – що депутати абсолютно не несуть відповідальності перед виборцями і ніхто не знає, за якими критеріями кандидати потрапляють у списки. Крім того, були моменти по грошовій заставі – комісія пропонували встановити [максимальну] межу виборчого фонду і встановити її, наприклад, 10 грн. на одного виборця. Якщо мова йде про партію, то порахувати від усієї кількості виборців в Україні, а якщо про мажоритарників, то від потенційної кількості виборців на території його округу. Ми не були категоричні,і вносили ці пропозиції на робочу групу. Крім того, Венеціанська комісія наголошувала на поверненні застави. З одного боку, вони говорили про її повернення тим, які пройшли в парламент. Тобто, якщо партія пройшла, то скільки вона має набрати відсотків щоб їй повернули заставу?

Повністю?

Так, повністю повернути грошову заставу. А якщо партія не пройшла в парламент, а отримала кредит довіри, умовно кажучи, на 2% чи на 3%. Вони говорили «подумайте», але не запропонували нам як це зробити. Ми довго дискутували і в робочій групі теж не знайшли консенсусу при якій відсотковій межі має повертатися застава. З партіями ще простіше, а з мажоритарниками? Де та межа? Що стосується виборчого фонду – Комісія говорила що у нас була норма, коли виборчий фонд повертається партії, а кандидату-мажоритарнику ні. Ми наводили наші аргументи – наприклад, я балотуюся як мажоритарник, ви зробили свій внесок у мій виборчий фонд, я набрала нулі – то що буде? Я незаконно збагачусь, заберу собі ці гроші? Прийшла з 2 грн., а вийшла з 10 тис. Таке теж не можна допустити. Ми оцінювали досвіди різних країн – у деяких країнах виборчий фонд повертається кожному, хто зробив свій внесок відповідно до внеску: залишилося в кінці 1000 грн., от їх і повертають пропорційно до тієї суми, яку вони внесли. Чи спрацює це в нашій державі  – не знаю. Може статися таке, що ми ділитимемо 1000 грн. кожному виборцю по півкопійки.

Венеціанська комісія збирається на засідання 14 жовтня, після цього будуть оприлюднені офіційні висновки. Скільки вам часу буде потрібно щоб їх обробити і внести необхідні зміни?

Думаю, що враховуючи ті критерії, які ми хочемо виконати, не пізніше ніж за рік, будемо дуже це швидко робити.

До кінця жовтня встигнете?

Однозначно.

Хто буде вносити цей закон у парламент? Президент України?

Ви знаєте, що Президент утворив робочу групу і, звичайно, він дав поштовх до цього. Я не можу відповісти, як це буде в кінцевому варіанті. На сьогодні мова йде, що цей законопроект буде внесений Президентом. Але я не виключаю, що може бути внесений іншим суб’єктом подання до парламенту. Не виключаю, що буде досягнутий консенсус  по певним принциповим позиціям і політики захочуть долучитися до законодавчої ініціативи. Політика - це шлях домовленостей.

Віктор Килимар, "Вибори в Україні"Олеся Олешко, "Вибори в Україні"П'ятниця, 7 жовтня 2011, 16:26

Теґи

: вибори народних депутатів України, Венеціанська комісія


 
     


0 коментарів


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Учасники процесу реформування

Важливо

Відео коментар

«Виборчі списки: алгоритми перевірки і уточнення» Вівторок, 9 жовтня 2012, 1:18

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 2,5933389663696 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0