Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Олександр Козуб: "У мене є велика надія, що наш законопроект приймуть у першому читанні".

Сьогодні, 3 листопада Верховна Рада має розглянути п’ять зареєстрованих законопроектів про вибори народних депутатів. Більшість політичних гравців схиляються до думки, що підтримку набере документ, на основі проекту Робочої групи з питань удосконалення виборчого законодавства при Міністерстві юстиції та поданий представниками парламентської більшості. Олександр Козуб, один з депутатів від Партії регіонів, що є співавтором законопроекту розповів сайту "Вибори в Україні" про переваги цього документу, про свою реакцію на критику міжнародних організацій на адресу проекту та про його шанси бути проголосованим у найближчий час.

У чому переваги вашого законопроекту?

Робоча група була створена для того, щоб удосконалити існуючий закон про вибори  народних депутатів, що базується на пропорційній системі. Повинен бути замовник на той чи інший закон – у нас замовник – це суспільство, суспільство має замовити той закон, який відповідає його розвитку на часі. Ми вивчаємо це питання, наша група політичних аналітиків працює на виборах  з 1998 року – запорізька  група спеціалістів з виборчих процесів яка робила вибори  в запорізькій області 2006- 2007.

Що показують дослідження?

Показують що пропорційна система відокремила депутата від його території. Якщо наприклад у фракції ПР 196 депутатів, то і навіть вони не зможуть покрити всі 225 округів і працювати з виборцями. В інших фракціях менше. Це погано, треба щоб депутати працювали в своїх округах. З іншого боку має відбуватися політичне структурування суспільства. Ми повинні мати політичні сили які би відповідали перед суспільством. Тому партії повинні бути і пропорційний компонент має залишитися.

Тепер, що стосується мажоритарників. У суспільстві склалася певна недовіра до політиків, це не сталося учора, вона склалася раніше. Тож люди хотіли би мати своїх представників у місцевій владі чи у ВР. Тому, зараз буде адекватно розвивати політичні партії та посилювати представництво громадян шляхом мажоритарної складової.

Цей проект вашої фракції чи все таки Мін’юст?

Мінюст почав відпрацьовувати цей законопроект по лінії змішаної системи. Я не приймав участь у роботі цієї групи але не мій погляд, це був би правильний підхід. Тому, цей базовий закон, який був напрацьований. Він лежить в основі законопроекту, який ми подали.

Як мін’юстівський проект опинився у вас?

Це дуже легке запитання. Пам’ятаєте, коли Мін’юст закінчив роботу над цим законопроектом. Президент сказав, що його потрібно передати в парламент і нехай парламент допрацює . Було таке?

Було.

Тому, говорити про те, що ми щось взяли з нього і подали недопрацьоване. Було б некоректно. Що відбулося в парламенті: чому почали виникати законопроекти до висновків Венеціанської комісії? Венеціанська комісія була 14-15 жовтня, а законопроекти з’явилися раніше.

Перед тим ще 13 законоропектів зарубали.

Їх зарубали для того, щоб дати шлях обговоренню базового законопроекту, який начебто мав би бути напрацьований на основі консенсусу всіх політичних сил. Дивіться, що відбулося далі – нам сказали, от вам базовий документ. Обговорюйте його.

«Нам» – це кому?

Це керівникам фракцій передали. Наступна робота мала би бути такою – кожна фракція шляхом консенсусу повинна була б вийти на цей узгоджений документ і по ньому працювати. Що відбулося натомість: якщо пам’ятаєте, перший документ був зареєстрований Чорноволенком 6 жовтня. Тобто, з одного боку має бути консенсус, а з іншого – уже наші колеги почали реєструвати свої законопроекти. Тобто з одного боку, вони хочуть консенсусу, з іншого, починають самі порушувати правила. І пішли законопроекти.

А у вашій фракції, що відбувалося? Ви намагалися з ними налагодити співпрацю?

Вони всі почали подавати проекти самостійно. А у нас зібралися керівники фракції – ви бачили, що документ був підписаний Єфремовим, Рибаковим, Шаровим і Адамом Мартинюком, а також двома нардепами які мають досвід виборчих процесів – це я і Олійник. Таким чином з’явився проект 9265-1.

Які зміни ви до нього внесли?

Самий базовий законопроект залишився без змін. Я у виступі наголосив на три важливих моменти, які стосуються виборів, і без яких вибори неможливі. Незалежно від того хто при владі і хто в опозиції., мають бути дотримані три принципи – політична відповідальність, відповідальність політичних партій за проведення виборчого процесу.  І тому коли ми говоримо, що зараз за  політичну ситуацію в країні несуть відповідальність політичні партії, які сформували фракції в парламенті. Логічно було б щоб вони брали на себе відповідальність і за якісне проведення виборів. Наприклад, у 2012 році, як пропонується – ми з усіх-усіх партій будемо формувати окружні комісії. Якби ви на останніх виборах парламентських чи місцевих подивилися як формується комісія і хто туди приходить. Туди приходять люди, а потім зникають ми їх шукаємо і не можемо знайти. А хто відповідає за те, що людина не приймає участь у роботі дільничної комісії? Є відповідальний? Немає. Тому логічно було б щоб ті політичні сили які заявляють про свою відповідальність вони і формували ці комісії. Є ще один момент, що партії  і блоки парламентські – вони конкуренти між собою і для нас важливо, щоб ОВК і ДВК були дієздатні. Якщо хтось думає, що в ДВК чи в ОВК відбуваються якісь фальшування – нехай ті хто кричать про фальсифікації, прийдуть у дільничну комісію і запитають хоч б  одного члена комісії, чи є в нього бажання робити фальсифікації. Таких немає.

На останніх місцевих виборах було багато претензій до роботи виборчих комісій…

В якій частині? Переважно були претензій в частині організації роботи. Але це вже інше питання. ОВК і ДВК може бути дієздатною лише тоді, коли люди навчені. Тепер дивіться – у тих політичних сил, які представлені у парламенті, є навчені люди. А тепер уявімо собі що ми відкриваємо вхід до ДВК новим людям – вони ж просто паралізують роботу дільниць. Більшість партій не наберуть достатню кількість людей для представництва у комісіях, не кажучи вже про навчених людей. Тому я стою на засадах того, що окружні дільничні виборчі комісії мають бути створені на базі підготовлених людей.

Це по скільки представників від парламентських партій?

В проекті подається наступне – що від кожної партії, як створила фракцію у Верховній Раді поточного скликання по 3 чоловіки. А також, оскільки блоків у нас не буде, то від партій, що входять в блок. Наприклад Наша Україна сформована із 9 партій – з них «живих» мало. І лише дві-три мають розгалужену систему і можуть надати своїх членів комісій. І тому вони повинні вибрати самих підготовлених.

Інші пропозиції які ви внесли до базового закону?

Наприклад, стримування і противаги. Дивіться що відбувається – в діючому законі написано, що кандидат має бути знятий з реєстрації у разі порушення Конституції України, а попередження – це просто так. І скажіть, яку силу мають ці попередження? Кандидату, який робить порушення, ні холодно ні жарко. Попередження дієві лише тоді, коли вони мають наслідки. Від чого нас застерігають – що от шляхом попереджень можна буде усунути тих чи інших кандидатів. Я згоден з тим, що треба чіткіше виписати підстави для попередження, але ми не можемо не стримувати кандидата в його злодіяннях.   

Це зрозуміло, але наприклад, я – кандидат. Мій суперник двічі видав наклад нібито моїх листівок без вихідних даних. Два попередження – і мене знімають з реєстрації.

Я вам скажу з власного досвіду – коли нам говорять теоретики що можливо це чи це – говорю вам як практик – що неможливо. Приведіть приклади скільки відбулося судів чи попереджень за якими була скасована реєстрація тих чи інших кандидатів. Це поодинокі випадки. Тривога така безперечно є, але ще раз повторює – попередження мають мати наслідки. Наступне – для потужної політичної сили чи кандидата не потрібні фальсифікації. Приклад: місцеві вибори на Волині. Там на минулих місцевих виборах 90% керівних посад у виборчих комісіях мали представники партії Юлії Тимошенко. Чи досягла ПР при наявності таких комісій бажаного результату? Досягла. Сьогодні в обласній раді створена більшість.

За рахунок тих, хто потім з інших партій перейшов до ПР?

Ні. Чистих у БЮТ 24, у ПР 22 – це разом зі списком і мажоритарниками. Наступне запитання. Ви знаєте чим закінчилися вибори мера Запоріжжя?

Виграв Сін.

З якої політичної сили?

БЮТ.

А чиї були виборчі комісії? Доповідаю – від ПР. Тобто справа не тільки в цьому. Все залежить від потужності кандидата.

Давайте повернемося до зауважень міжнародних організацій – від них прозвучала критика з приводу відсутності блоків, підняття бар’єру і відсутності консенсусу при зміні виборчої системи. Ваша реакція.

Я це не розцінюю як критику, це обмін думками. Про змішану систему я вже на початку говорив. Венеціанська комісія  зазначала, що це рішення держави про те яку систему вибирати.

Але не було консенсусу, у цьому полягає їхнє зауваження.

Я вам уже приводив приклад, коли хотіли консенсусу, а почали реєструвати свої законопроекти. Наступне питання – бар’єр. Він формується в залежності від політичного  режим у країні.. Є політичний режим тоталітарний, авторитарний, перехідний, і демократичний.

А на вашу думку – зараз у нас який режим?

Перехідний, ми – суспільство, що трансформується. А для перехідного періоду притаманно 5%. 7% - це вже ближче до авторитарного, низький відсоток - для демократичного. Тепер щодо блоків, суспільство не розуміє, що таке блок. Окремі політичні сили зрозуміло, а коли вони об’єднуються в блоки виникає плутанина. Блоки це є колективна безвідповідальність, яку виборці не сприймають.

З приводу мажоритарників існує така думка, що вони пройдуть у парламент і посилять владну партію, тобто фактично відбудеться цементування пропрезидентської більшості. Ваша думка.

Це чергові страшилки про вибори. Якщо мажоритарник буде потужний і самодостатній, то він буде відстоювати права виборців і свою програму.

Наскільки легко було знайти спільну мову з партнерами по коаліції? Коли і наскільки легко цей закон буде проголосований?

Ми готові дискутувати стільки скільки треба, щоб виписати ті процедури, які потрібні для ефективної організації виборів. Щодо прийняття – всі законопроекти обговорюються в четвер, 3 листопада.

Чи є шанс що якийсь із цих законопроектів, що зараз у парламенті приймуть 3 листопада?

У мене є велика надія, що наш законопроект приймуть у першому читанні.






Олеся Олешко, "Вибори в Україні"Четвер, 3 листопада 2011, 9:59

Теґи

: відповідальність, вибори народних депутатів України


 
     


0 коментарів


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Учасники процесу реформування

Важливо

Відео коментар

«Голосування на дому, що для цього потрібно»Вівторок, 9 жовтня 2012, 1:12

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 2,6333501338959 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0