Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Олексій Кошель: «виборець хоче максимально прозорих правил виборчої гри».

Переважна більшість політиків та політичних оглядачів вважають, що виборче законодавство має розвиватися відповідно до потреб суспільства. Втім, прийняття нового закону про вибори, який вводить змішану систему, багато хто вважає кроком назад. Так, викладач політології НАУКМА Олексій Кошель говорить, що законодавці мали би зробити логічний крок – ввести відкриті списки і максимально демократизувати виборчі процеси, натомість вони зробили крок назад і повернулися до системи 2002 року. Про особливості нового закону про вибори, можливі загрози виборчій кампанії та про те, як нові правила гри вплинуть на склад наступного парламенту Кошель розповів у інтерв’ю сайту «Вибори в Україні».

Ви зауважили, що зміни в законодавстві мають відповідати настроям у суспільстві. А що насправді потрібно виборцям?

Є речі, які лежать на поверхні. Якщо подивитися результати опитувань, проведених різними соціологічними компаніями, то на даний час виборець хоче одного – простої, логічної, зрозумілої виборчої системи. Друге – виборець хоче максимально прозорих правил виборчої гри. Тобто допуск спостерігачів, допуск представників ЗМІ. Мені здається, що зараз законодавець міг би піти на такі безпрецедентні кроки, як встановлення веб-камер на кожній виборчій дільниці і багато інших механізмів, які демократизують виборчий процес. Якщо ми подивимося на законодавтсво Сполучених Штатів, на законодавство країн ЄС, ми бачимо, що виборчі кампанії відбуваються фактично за склом. У нас створюються певні штучні перешкоди. Ця редакція закону є кращою, оскільки з неї прибрали багато недоліків. Але якщо ми подивимося на найгіршу виборчу кампанію в історії України, – йдеться про місцеві вибори 2010 року – то ми побачимо, щодо механізмів фальсифікації виборів є досить багато.

Які з них можуть перекочувати з минулих виборів у ці вибори?

«Золоте правило» – це прямий підкуп виборців. І на цих виборах, я думаю, підкуп виборців досягне свого апогею і переплюне  вибори 2010. Друге – це нерівний доступ до ЗМІ, і нерівні можливості для реклами тієї чи іншої політичної сили або кандидата.

Як новий закон про вибори вплине на склад наступного парламенту?

На виборах 2012 року буде рекордно низька явка виборців. Зараз соціологи відмічають незадоволення виборців, бажання голосувати проти всіх, бажання голосувати за «непрохідні» політичні сили, при цьому парламент скасував графу «проти всіх». Останні парламентські вибори у Російській Федерації підтвердили цю логіку – у РФ проголосували в середньому на 15-20% менше ніж зазвичай. Друга проблема – не відбудеться серйозної ротації кадрів. Ми побачимо ті чи інші нові обличчя, партії-динозаври захочуть показати виборцям, що вони розвиваються, але це не змінить логіки роботи депутатів. Не зміниться ставлення парламентарів до нагальних потреб суспільства.

Чи зміниться парламентська більшість?

Ні, парламентська більшість не зміниться. Приймаючи нову редакцію закону про вибори, опозиційні партії фактично відмовилися від перемоги на виборах. Адже якби збереглася попередня виборча модель, пропорційна система, то можна було би прогнозувати, що партії, які себе відносять до опозиції, могли би впевнено набрати більше аніж 50% місць у парламенті і сформувати більшість. Але, на жаль, сьогоднішнім опозиційним партіям не вигідна перемога на парламентських виборах. Для них важливо показати виборцям достойний результат, показати, що вони можуть перемагати, але керувати і відповідати за стан справ в парламенті в умовах діючої політичної системи – це їм зараз не потрібно. Адже і «Фронт змін», і «Блок Юлії Тимошенко» і інші політичні сили мають одну мету – це президентські вибори 2015. І перемога на парламентських виборах, перспектива формування більшості комітетів та посаду голови ВР,- це для них програшний варіант. Опозиції вигідно було відмовитися від своєї перемоги на виборах, вигідно набрати достойний результат, вигідно сконцентрувати та мобілізувати своїх виборців і повторити ситуацію парламентських виборів 2002 року, ситуацію, в якій опинився блок Віктора Ющенка – «ми перемогли, але погана влада забрала у нас перемогу»  і таким чином зробити собі майданчик для 2015 року.

Як будуть розвиватися українські політичні партії в умовах нового закону про вибори – розростатися, зливатися з партіями-динозаврами?

Ми приречені на те, щоб з кожним роком відбувався процес укрупнення політичних партій. Я  не беру до уваги статистику побудови політичних партій, адже статистика – 190 плюс-мінус партій, які зареєстровані в Україні, вони часто не відповідають слову «політична партія». Це може бути клуб за інтересами, це може бути бізнес проект з метою продати установчі документи, це може бути будь-який проект, але це не партія. Тобто процес укрупнення партій триває. Більше того, ми побачили чіткий сигнал, що з прийняттям нової редакції закону про вибори у парламенті не було конфліктів щодо заборони участі блоків у виборах. Тобто вже і політичні сили, які представлені в БЮТ, Нашій Україні, Фронті змін і тд. Розуміють, що не принципово, чи вони підуть великою політичною партією, чи вони підуть блоком. І надалі процес укрупнення буде тривати. Маленькі партії, дві-три об’єднаються в одну, - це не буде активний і помітний процес, але укрупнення постійно відбуватиметься.

Щодо нових політичних сил, ми побачимо цікавий варіант, який можна назвати «карнавалізацією» політичних партій. Сьогоднішня редакція закону про вибори не передбачає можливості голосувати проти всіх. Думаю,навколо цього будуть певні «карнавальні моменти» – ми стали свідками спроби створити блок «Проти всіх», Василя Противсіх і так далі. Це, звісно, певні технологічні моменти, для того щоб виборець міг помилково проголосувати, але на мою думку, окремі політичні партії будуть працювати на грані фолу. В Канаді є певна політична партія, яка діяла упродовж 30 років, Партія «Носорогів». Вони висували досить абсурдні вимоги – відмінити силу всесвітнього тяжіння, зменшити швидкість світла, перетворити  центральну вулицю Монреаля у найбільший в світі боулінг. Ця партія на кожних виборах отримувала 1-2% голосів. Пізніше, коли створили певні фінансові бар’єри для партій, то вона зійшла з перегонів . На мою думку, подібні проекти будуть існувати і в Україні, - багато політичних діячів захочуть довести ситуацію до абсурду, і з іншого боку, використати абсурдність українського політикуму як такого,  і будуть шукати нові форми роботи з виборцями.

Чи можна спрогнозувати, як будуть поводитися мажоритарними?

Закон політичного тяжіння передбачає, що 90% мажоритарників будуть тяжіти до президентської сили. Ми бачимо в умовах, які склалися сьогодні в суспільстві – тотальний наступ на великий, середній і навіть на малий бізнес, він передбачає те, що людина, яка потрапляє до парламенту, буде захищати свій бізнес і буде тяжіти до про-президентських сил.  Тому ми зараз можемо говорити, що ПР і мажоритарними складуть досить стійку більшість у новообраному парламенті, ну і звичайно буде невеликий відсоток амбітних і сміливих бізнесменів, які будуть тяжіти до потенційних переможців президентських виборів 2015 року.

Адмінресурс буде застосовуватися на цих виборах? Його роль.

Адмінресурс застосовується у всіх країнах без винятку, в тому числі і в країнах розвинутої демократії – це як тіньова економіка, її не може не бути. Є певні тривожні симптоми – в Україні за останній рік зменшилась роль місцевого самоврядування. Остання виборча компанія 2012 показала, що сильних кандидатів будь якою ціною не допускали до участі у виборах. З іншого боку, приклад міста Києва і Одеси показує, що влада має безпосередній вплив на місцеве самоврядування. Таким чином ми маємо жорстко інтегровану владну модель, може показати феномен у використанні владного ресурсу. Але я сподіваюся що цього феномену не буде, бо нинішні «очількики» СБУ, МВД та інших структур сьогодні не мають авторитету, не мають довіри і  достатнього досвіду як управлінці для того щоб вміло використовувати адмніресурс. Друге, нашій владі потрібно зробити красиві кроки в бік Європейського Союзу і тому вони будуть прагнути зробити все можливе щоб забезпечити зовнішні ознаки демократичної виборчої кампанії.

Як можна вдавати демократичність якщо ключові опозиціонери в тюрмі чи будуть позбавлені права балотуватися?

Я не бачу з цим особливих проблем для основних опозиціонерів в Україні. Перебування у в’язниці Юлії Тимошенко жодним чином не вплинуло на рейтинг її політичної сили, те саме з Юрієм Луценком. Також, ми можемо відзначити що сьогодні якісно виріс виборець, він знає всю виборчу кухню в країні. Тому в цих умовах, якщо виборець захоче підтримати опозиційну силу, він її підтримає незалежно від того, чи сидить лідер у в’язниці чи ні.

Віктор Килимар, "Вибори в Україні"Олеся Олешко, "Вибори в Україні"Четвер, 8 грудня 2011, 15:54

Теґ

: виборча реформа


 
     



1 коментар
Олександр2012-01-31 21:10:23Всіх маніпуляцій під час виборів можна позбутись, прийнявши закон про контроль і можливість відкликати депутата.Чому ця тема у вас не озвучена? Чому не обговорюється? Якщо це питання десь висвітлене, то вкажіть де.


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Аналітика

Важливо

Відео коментар

«Голосування на дому, що для цього потрібно»Вівторок, 9 жовтня 2012, 1:12

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 0,97051596641541 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0