Про проектМапа сайту 

ВИБОРИ в Україні 


RSS
Анонси подійНовиниАналітикаЗаконодавствоМіжнародні документиЗвіти спостерігачівУчасники процесу реформуванняВідео вебінарівФорум

Світлана Конончук: Відкритість виборів говорить про якість демократії


Хоча 17 листопада 2011 року ухвалено закон «Про вибори народних депутатів України», який лише належить «випробувати»  на виборах до Верховної Ради у жовтні 2012 року, цілком впевнено можна прогнозувати, що на ньому Україна не зупиниться.

Пропонована ним виборча модель  -- незв’язана змішана (або, точніше кажучи, паралельна) – створює різні ефекти для одних і тих же суб’єктів виборів у силу  того, що містить дві суперечні одна одній ідеї – мажоритаризму та пропорційності.  Коли різновиди пропорційних систем прагнуть представленості як більшості, так  меншості,  мажоритарні округи виступають передумовою максимального виграшу однієї групи та недопредставленості всіх інших.  Унаслідок одночасного використання цих систем в одній моделі виникає ситуація, яка змушує партії розробляти дві тактики виборчої поведінки. Одну, що більшою  мірою концентрується на створенні рекламного образу та експлуатації меседжів для різного кіл виборців, для багатомандатного округу і другу, яка зосереджується на просуванні в одномандатному окрузі кандидата засобами, доступними самому цьому кандидату.

Результати виборів за паралельною системою не дають стійкої парламентської більшості, адже частину місць у Раді посідають депутати, які орієнтуються навіть не на свого виборця, як багато хто думає, а на найсильнішого гравця у політичному середовищі. Їхня політична поведінка низькопередбачувана.

Власне, для незв’язаної змішаної системи в українському виконанні характерна не тільки дезінтеграція й нестійкість парламентського середовища, але й те, що 225 місць до представницького органу суспільства будуть розподілятися за закритими списками. Таку ситуацію, що тягнеться з 1998 року, а саме тоді вперше було застосовано закриті виборчі списки, не можна вважати демократичною. З того часу закриті виборчі списки перетворились на технологію захоплення влади «клієнтами» найвпливовіших «патронів». І питання не в тому, що ці «клієнти» недостатньо якісно працюють у парламенті, а в тому, що власне їх ніхто не обирав.  

Тому реформування виборчої системи в Україні може відбутися лише в тому разі, якщо виборчі процедури будуть базуватися на можливості громадянина обирати свого представника у владу безпосередньо і на доступі виборця до інформації про кандидата, яка виступить умовою для формування усвідомленого вибору.

Західні демократії у цьому сенсі демонструють давні традиції відкритості, що не підлягають перегляду. Практика закритих списків не поширена в Західній Європі. Лише дві країни – Албанія та Португалія вдаються до такої процедури, яка, втім, відрізняється від української своїм регіональним характером. Наприклад, Албанія, формуючи парламент зі 140 депутатів, обирає їх у 12 регіональних округах. 230 депутатів Португалії обираються у 22 округах. Менша кількість кандидатів у регіональному списку дає виборцю можливість ретельніше ознайомитися з інформацією щодо них. Український варіант  -- 225 місць парламенту в єдиному багатомандатному окрузі при змішаній і 450 при пропорційній – дає недостатню базу для усвідомленого вибору і призводить до низької представницької спроможності парламенту.

Одним із вартих уваги варіантів подальшого реформування виборчої системи є розробка моделі персоніфікованого голосування у пропорційній системі.

Доволі прості в управлінні, тобто, організаційно доступні, такі моделі (що їх нерідко називають «відкриті виборчі списки») є достатньо ефективним засобом подолання недоліків закритих списків та уникнення негативних політичних наслідків закритості виборчого процесу.

Йдеться про поширені в ряді держав, які використовують пропорційну виборчу систему, варіанти персоніфікованого голосування  -- тобто, можливість проголосувати одночасно і за колективного суб’єкта виборів (партію, партійну коаліцію, спілку виборців тощо), і за її представника.

Естонія, Латвія, Польща, Румунія – ці країни (сусіди України) виробили власні оригінальні моделі, які відрізняються за низкою параметрів – суб’єктами виборів,  особливостями балотування незалежних кандидатів, механізмом розподілу голосів, обсягом інформації про кандидатів. Але основними характерними невід’ємними рисами таких моделей є поділ держави на декілька багатомандатних виборчих округів (а не на один багатомандатний, як в Україні) і визначення переможців виборів за їх власним результатом, а не за «партійною рознарядкою» чи сумою коштів, вкладених у купівлю «гарантовано прохідного» місця у списку.

Як засвідчує практика країн, досвід яких УНЦПД представив завдяки підтриманому IFES проекту «Просвіта та посилення впливу громадського сектора на підтримку відкритості виборчих процедур» у брошурі «Відкриті виборчі списки. Як це працює» (http://www.ucipr.kiev.ua), персоніфіковане голосування у пропорційних системах є вдалим синтезом партійної політики та індивідуальної компетентності. І саме цей синтез спільно з пропорційним парламентським представництвом вигідно відрізняє таку модель від моделі просто мажоритарного представництва.

Очікування реформування виборчого законодавства виправдають себе  у тому разі, якщо ці реформи будуть впроваджувати у виборчий процес процедури відкритості. У протилежному разі будь-які зміни виборчих законів знаменуватимуть собою чергову данину політичній кон’юнктурі.



Світлана Конончук, керівник політичних програм УНЦПД

6 березня 2012 року

 
Вівторок, 6 березня 2012, 17:49

 
     



1 коментар
Токовий ВІталій Юрійович2012-07-14 18:14:04Хотілося б вірити, що новий закон про вибори зможе суттєво змінити ситуацію в українському політикумі. Проте якщо не буде в достатній мірі реалізовано процес докорінного, саме докорінного реформування виборчого законодавства, то на виході, як на мене, ми можемо отримати ще одну законотворчу "мертву зону".


Зареєструйтеся, щоб мати змогу залишати коментарі


E-mail редакції: editor@cvu.kiev.ua
Webmaster: punosound@gmail.com

Учасники процесу реформування

Важливо

Відео коментар

«Виборчі списки: алгоритми перевірки і уточнення» Вівторок, 9 жовтня 2012, 1:18

Список теґів

Авторизація

 
   Забули пароль?
    Реєстрація

Сторінку оброблено за 2,6373410224915 секунди

Delegation of the European Union to Ukraine Координатор проектів ОБСЄ в Україні Комiтет виборцiв України
Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in Unknown on line 0